Po opakovaných odkladech se uskutečnila III. česko-německá konference ke znovupropojení Freiberské a Moldavské dráhy. Setkání proběhlo v úterý 29. listopadu 2022 v Krušnohorském divadle v Teplicích.
Předmětem III. konference byla prezentace studie proveditelnosti na dostavbu přeshraničního úseku Holzhau - Moldava v Krušných horách, čímž by mělo dojít ke znovupropojení trojúhelníku měst Freiberg - Most/Teplice po železnici.
Na podnět dvou desítek saských a českých měst a obcí a dalších institucí z II. konference (28. 3. 2019, Holzhau) přislíbil vypracování studie saský ministr dopravy Martin Dulig při jednání 14. června 2019 na ministerstvu dopravy v Praze.
Dokončení studie však trvalo saské straně oproti očekávání tři roky, a to s odkazem na pandemii covid-19. Připravenost na svolání konference potvrdila saská strana až po 7. listopadu 2022.
Přeshraniční železniční provoz v regionu chybí už od roku 1945, kdy o odstranění části kolejí na německé straně rozhodla sovětská okupační správa.
Saské ministerstvo dopravy zadalo vypracování studie proveditelnost společnostem: Plan T (projektová skupina pro krajinu a životní prostředí), LISt (společnost pro dopravu a inženýrské služby) a VCI (dopravně-inženýrská konzultační společnost). Studie se soustředila především na hodnocení míry vlivu dostavby na životní prostředí, na odhad počtu a typu cestujících a na odhad nákladů na obnovení trati.
Společnost Plan T odhaduje, že na 48 % trati jsou vysoká rizika konfliktů spojených s životním prostředím (výskyt zmije obecné, arniky, plavuní, náprstníku velkokvětého; blízkost zástavby a běžkařské trasy).
Společnost LISt odhadla náklady na obnovu cca 8 km trati na 49,216 mil. € netto; 58,568 mil. € brutto bez projekčních nákladů. Společně s konzultační společností VCI vidí stěžejní využití obnovy přeshraničního spojení pro cestovní ruch.
V průběhu konference se ke studii vyjádřili Jiří Řehák - náměstek hejtmana Ústeckého kraje; dále pak Steve Ittershagen (CDU) - mluvčí saské zájmové skupiny Freiberská dráha, náměstek primátora města Freiberg a jednatel saského Montanregionu Krušnohoří v jedné osobě; Michael Funke - starosta dotčené obce Rechenberg-Bienenmühle; Klaus Fiedler - zástupce Krajského svazu Německé sociální demokracie (SPD Saské Švýcarsko-Východní Krušnohoří) a Dr. Claudia Eger - pověřená zástupkyně europoslance Dr. Petra Jahra.
Všichni řečníci zpochybnili vyváženost a ucelenost studie a zdůrazňovali společenskou důležitost znovuzprovoznění přeshraničního spojení zejména pro posilování česko-německé spolupráce a regionální rozvoj ve společném česko-saském pohraničí. Vyzvali ke společnému pokračování práce na realizaci záměru. Rozhodujícím měřítkem posuzování by neměla být ani zvýšená námaha, kterou si vyžádají nezbytná opatření na řešení ochrany životního prostředí, ani pouhé hledisko finanční výnosnosti provozu.
Přestože zástupce saského ministerstva dopravy Heinz-Georg Donner prohlásil, že dostavba chybějícího úseku je přes všechny překážky možná, skončila III. konference bez formulace závěrů.
Přítomný zástupce Euroregionu Krušnohoří Vlastimil Vozka a zúčastnění zástupci největších měst Freiberg, Most a Teplice potvrdili, že na prezentované výsledky studie proveditelnosti připraví ve společných pracovních skupinách saských a českých obcí jednotnou odpověď. Její příprava bude za společné koordinace zájmovými skupinami Moldavská a Freiberská dráha zahájena v lednu 2023.
Generální konzulát České republiky v Drážďanech vyjádřil zájmovým skupinám usilujícím o znovupropojení tratí i do budoucna svou plnou podporu.
Nadační fond "Moldavská dráha / Teplický Semmering"